Dag 11, OVER DE HELFT

13 december 2019 - Serrekunda, Gambia

We begonnen de dag zoals gewoonlijk dus iedereen was weer half wakker, de chef was weer eens te laat en moesten een kwartier wachten op ons eten. Maarja, inmiddels wel gewend aan, Gambiaanse tijden he!

Na het ontbijt zijn we met volle buikjes hangend aan de auto naar de school gegaan voor nog een dag flink werken. Doordat de zon deze dag niet echt scheen en het redelijk bewolkt was konden we goed doorpakken met de werkzaamheden.

Voor de toiletgroep was het verder gaan met het pleisteren van het hokje en met plaatsen van de wc. Ze zijn zo ver gekomen dat er bijna een toilet is geplaatst en dat ze snel kunnen beginnen aan het dak.

Voor het team wat het dak en de muren zou doen was het eerst nog even uitwachten tot dat we weer stenen en cement hadden om alles op te bouwen. Deze groep is zover gekomen dat ze hopelijk morgen de muren af hebben en eindelijk ook aan het dak kunnen beginnen. Na een week lang alleen maar cement aanmaken en metselen, wordt het wel eens tijd. De vloer en de muren moeten nog steeds mooi gemaakt worden dus daar zit ook nog wel wat tijd in.

Met de andere school zijn ze ook lekker bezig en hebben de nieuwe vloer gelegd en zijn nu bezig met het schilderen van de wanden, bijna zitten de kleuren er dik genoeg op en morgen kan gestart worden met de muurtekeningen, die door de kunstenaars Buchner en Drees zullen worden gemaakt.

In de middag hebben we een evaluatie gehouden en besproken hoe we het vonden en hoe het ging met de werkzaamheden. Ook hebben we vooruitblik gedaan naar de 2de helft zodat we onze projecten op tijd afkrijgen.

Na de evaluatie gaf de wachtmeester ineens aan dat hij levende kippen had gekocht. Aan ons nu de taak de kippen te slachten en te bereiden! Dit alles in het kader van weet wat je eet en te begrijpen dat de verpakkingen in de AH niet zo ontstaan zijn. Een aantal durfden deze taak op zich te nemen en hebben de kippen 'halal' geslacht. Kop naar het oosten gericht, "Bishmala" zeggen en zo vlot mogelijk de kop eraf snijden. Vervolgens hebben we de kippen geplukt en schoongemaakt. Bijna alles is gebruikt voor het eten, afgezien van de kop, de darmen, galblaas en de poten. Een hele leerzame workshop!

Uiteraard hebben we 's avonds bij het diner de kippen gegeten en dit waren door alle liefde die we er in gestopt hebben de lekkerste kippen ooit.

Na het diner zijn een aantal van ons naar een andere compound gegaan waar een grote groep studentes zit die de opleiding toerisme volgen. Hier hebben zij samen onder het genot van een drankje, tot diep in de nacht gedanst op de ritmes van de djembé's.

1. C. Damen:
    13 december 2019
    Toppers! Geweldig dat jullie zo hard aan het werk zijn om daar een goede school met dito voorzieningen te bouwen. Geniet van jullie dagen daar!
  2. Henk en Irma Arends:
    13 december 2019
    Helemaal apetrots op jullie! Goed bezig.
  3. Eljo:
    13 december 2019
    Bedankt voor alweer een verslag. Bijzondere ervaring, waar we van mogen mee genieten.
  4. Elze Romijn:
    13 december 2019
    Wat zijn jullie goed bezig daar zeg! Houven moet jij je creatieve talenten niet laten zien?
    Na het zien van jullie workshop 🐔🐔slachten besloten wij om voor een veggie maaltijd te gaan. Zag er alles behalve Hallal uit namelijk 🤪. Toch een slijpsteentje mee de volgende keer! En dan nu lekker weekend vieren!
  5. Nieske:
    14 december 2019
    Mooi Nijhof.... jij kookt met kerst😉. Blijkbaar iets met kip whaha.
    Kus van ons allemaal.
  6. Randa (van Beek):
    18 december 2019
    Goeie Mike! :)
    Al zou ik dan zeker alleen maar rijst eten denk ik :-S