Dag 15: Het einde komt in zicht

17 december 2019 - Tanji, Gambia

Vandaag, maandag 16 December, zijn we weer begonnen met werken op beide scholen na een lekker weekend. We zijn weer vroeg uit de veren gegaan en zaten om half acht klaar aan de ontbijttafel. Om acht uur was het brood eindelijk gehaald en konden we beginnen aan het ontbijt.

Iets later dan gepland konden we dus aan het werk, snel hebben we ons gereedschap gepakt en zijn vertrokken in de richting van de scholen. We henben de tijd hard nodig namelijk!

Daar aangekomen hebben we gekeken hoe alles er voor staat en hoe het cement is opgedroogd. Vervolgens zijn we begonnen met plannen maken voor wat er moest gaan gebeuren die dag.

Bij de wc's moet de rest van de binnenkant gestuct gaan worden en het dak moest er op komen te liggen. Bij het schoolgebouw moest de vloer van een lokaal gelegd worden, het frame van het dak geplaatst worden en er moest een begin gemaakt worden met het stucen van de buiten muur. Op de grote school is er verder gegaan met het schilderen van het lokaal. Dat lokaal is overigens ook afgeschilderd vandaag en de jongens van die school zijn komen helpen op de kleine school. Bij de wc's is de hele buitenmuur af en is er begonnen met het schilderen van tekeningen op de buitenmuur. De binnenkant is nagenoeg af, afgezien van wat kale plekjes. Maar dit zal de komende dagen afgemaakt worden. Verder is vandaag het dak van de wc gemonteerd en is de wc in zijn geheel bijna klaar. Bij het schoolgebouw is het frame geplaatst en is vast gezet. De vloer van een van de twee lokalen is tot halverwege gelegd en is goed aan het drogen. Verder is er ook nog de buitenmuur gestuct en ziet er superstrak uit. Met dank aan Atsu, onze lokale bouwvakker.

Nadat iedereen klaar was en alles had opgeruimt zijn we vertrokken in de richting van de compound van Franco hebben we onze lunch gegeten. Dit was zoals gewoonlijk om half drie. We kregen pasta met saus en een plakje komkommer en tomaat erbij. Dit smaakte prima. Daarna was het wachten tot we gingen sporten om half zeven. Tussen de lunch en sport hebben sommigen gedoucht, anderen gingen een filmpje kijken op de telefoon en anderen gingen weer een middagdutje doen. Er waren ook een paar jongens die weleens een hele hete peper wilden proberen, dit liep voor hen natuurlijk wat minder leuk af dan voor degenen die toekeken. Branden dat het deed!

Toen werd het 6 uur en vertrokken wij in de richting van de Goat Farm waar wij verzamelen voor sport. Hier kregen wij een lekkere kracht oefening waar we allemaal hard hebben staan zweten in die Afrikaanse temperaturen. Na het sporten hebben we weer gedoucht en gewacht tot het avondeten werdt klaargemaakt. We hebben deze keer een lekker Nederlands AVGtje gegeten. Witte bonen in tomaten saus met aardappelen en vlees. En natuurlijk een lekker stukje watermeloen er bij.
Daarna was het weer vrije tijd, beetje chillen en dan naar bed.

Nog 3 dagen te gaan!

1. Jullie mentor😉:
    17 december 2019
    Klasse hoor ziet er goed uit. Geniet er nog even van👍💪
  2. Elze Romijn:
    17 december 2019
    Er is weer keihard gewerkt! Toppers!