Dag 5 veva in het nieuws

7 december 2019 - Kololi, Gambia

We zijn de dag zoals gewoonlijk begonnen met een lekker ontbijt.  Daarna is iedereen naar zijn locatie gegaan. Op de kleine islamitische school hebben wij om de klaslokalen te verbreden wat puin geruimd en gaten gegraven zodat we de funderingen konden leggen. Daarna zijn wij het cement gaan bereiden om en hebben dit gegoten. Daar zijn wij ook de rest van de dag mee bezig geweest, het cement en beton dat wij maken doen wij namelijk allemaal met de hand, een fysiek zware klus! Bij de wc groep hebben ze de toplaag van het beton gestort, dit verliep soepel ondanks de beperkte middelen die we hadden.  Bij de groep op de grote school hebben zij de muren geschuurd en is de helft van een nieuwe vloer gelegd.

Halverwege de dag kwam er bij ons een tv ploeg van de nationale tv langs voor een interview, dit interview is beantwoord door Koot en Verhoef. Ze vroegen dingen zoals, hoe voelt het om als aankomend onderofficier hier rond te lopen en welk gevoel we hadden bij Gambia. Ook werden de wachtmeester en meneer Arends geinterviewd. De opnames zijn uitgezonden tijdens het 8uur journaal op de landelijke televisie!

Hierna zijn wij allemaal weer bij elkaar gekomen voor de lunch. We hadden vandaag een lekker soepje met wat stokbrood. Vervolgens is iedereen naar zijn eigen compound gegaan om zich klaar te maken voor de sport. Om half zeven gingen we met zijn alle lekker sporten. We hadden een buddy WOD, dat houdt in dat je samen met je buddy het aantal herhalingen verdeeld. We moesten als eerst een rondje om het compound rennen daarna 150 pushups, 200 sit ups en 300 squats en daarna nog een rondje compound. We hebben allemaal goed ons best gedaan!

Daarna zijn we gaan douchen en klaarmaken voor het uitgaan. Rond 8 uur zijn wij vertrokken naar het restaurant waar we allemaal een lekkere pizza hebben gegeten om vervolgens nog wat drankjes te nuttigen in een bar. De sfeer zat er goed in dus besloten we nog even af te dansen in club aquarius  alwaar iedereen het naar zijn zin gehad heeft. Er werd flink gedanst en gesjanst met de locals.

Uiteindelijk was het rond 3uur tijd om naar bed te gaan en stond de eerste rustdag voor de deur!

Nieuwe fundering lokalen bijna klaarDe vloer gaat er inIn gesprek met GRTSVanavond bij het 8uur journaal

1. Eljo:
    7 december 2019
    Bedankt voor het verslag. Bijzonder en dus een geweldige ervaring.
  2. Mirjam:
    7 december 2019
    Geweldig geweldig, wat jullie daar allemaal presteren. Lucas ik ben zo onder de indruk en erg trots op je. Een hele dikke knuffel van buurvrouw Eva
  3. Randa (van Beek):
    18 december 2019
    Ik ben even aan het bijlezen hoor.... maar 150 push ups? per persoon? holy f*k, ik kom er net aan 15, haha... maar dat zegt waarschijnlijk meer over mij ;)