Dag 3: slopen voordat we kunnen opbouwen

4 december 2019 - Tanji, Gambia

4 december 2019

Na een heerlijk nachtje slapen in dit mooie warme land, waar de autoruiten niet gekrabd hoeven te worden, is iedereen weer wakker geworden en heeft zich klaar gemaakt voor het ontbijt. We moesten half 8 aanwezig zijn. Hier stond een lekker ontbijtje klaar met eieren, nutella, pindakaas enz. We ontbijten in twee groepen, daarom moest de groep die op de compound van Franco zat, om kwart over 8 op de compound van Alhalgie zijn. Hier kregen wij nog een klein praatje over de dag, en gingen wij voor de eerste keer verplaatsen naar de projecten.

We gaan op 2 scholen werken. Op de kleine school (325 man) gaan we het dak renoveren en er word een toiletgroep gemaakt. We kwamen hier aan en toen hebben wij de lokalen leeg gemaakt samen met de kinderen. Daarna zijn de vakkers begonnen met het dak en hebben de andere het sloopwerk van de vakkers opgeruimd. De andere mensen begonnen met slopen van de toiletten. Zij hebben de grond uitgegraven, zodat de plek voor de wc’s groter kon worden. Hierna hebben de groep mensen van de toiletten geholpen met de muren slopen. +/- 14:00 waren wij klaar en gingen wij opruimen.

Op de grote school (2000+ man) gaan wij een schoollokaal opknappen, met name de vloer, want hier zitten overal gaten in, we gaan de muren opknappen en gaan een kast bouwen. Vandaag staat in het teken van de vloer eruit slopen. We kwamen aan bij de school en de kinderen haalde allemaal de stoelen en tafels uit de klas. Ze gingen de vloer met stro vegen voor ons. Nadat dit was gedaan gingen wij aan de slag. We begonnen met de vloer eruit de hakken. Dit was +/- 2u al gedaan. Hierna gingen wij de gaten in de muren stucen en daarna de grond gelijk maken dat het één recht vlak werd. Dit deden wij door middel van cement maken en dat in de gaten doen en dan strak te trekken. Nadat we dit gedaan hadden, waren wij klaar (14:00)

We gingen vanuit de projecten richting de compound van Franco voor de lunch. Hier kregen wij een hamburger met frites. Het smaakte goed en gingen hierna terug naar je eigen compound en had je tijd voor jezelf. Hier gingen de meeste hun kleding wassen en even lekker in de zon zitten.

Om 18:30 gingen wij sporten en gingen wij een workout doen. Heerlijke oefeningen hebben wij gedaan onder leiding van mnr Arends. Zoals pull ups, sit ups, push ups, burpees en nog veel meer. Nadat we klaar waren met sporten, gingen wij hpg'en (jezelf schoonmaken). Toen we hiermee klaar waren gingen we om 20:00 eten. We aten pasta, frites, kip, vis en als toetje een lekker stukje watermeloen. Toen we klaar waren gingen we met ze alle gezellig wat drinken en was daarna tijd om naar de compound te gaan en lekker je bed in te duiken.

We hebben vandaag hard gewerkt dus al met al hebben wij een geslaagde dag gehad! Op naar morgen.

De muur was niet meer te redden

Project 2Grote gaten in de vloer worden gevuldDinnertimeVitamientjes

1. Bianca van der Schaft:
    4 december 2019
    Wat zijn jullie goed bezig💪🏻
    En heel fijn om op deze manier alles mee te krijgen en goed beeld ervan te hebben!
    Slaap lekker onder jullie klamboe weer vanavond en op naar weer een mooie nieuwe dag morgen.....
  2. Mw. Ederveen uit Eduroom:
    5 december 2019
    Wat zijn jullie goed bezig, wat wordt er hard gewerkt. Vanuit het mistige en koude Nederland zijn deze warme verhalen welkom en ontzettend leuk om te lezen. Ik kan de beelden goed voor mij zien. Nog een hele fijne tijd daar jongens, en meisje. Jullie doen echt belangrijk werk, waar per direct mensen mee geholpen zijn, hartstikke goed!!
  3. Rodrick:
    5 december 2019
    Ziet er goed uit lui! Vooral zo doorgaan.
  4. Randa (van Beek):
    5 december 2019
    Dat eten ziet er heel goed uit! Ik gooi er hier wel wat pepernoten in :)
  5. Hennie:
    5 december 2019
    Het ziet er geweldig/avondtuurlijk uit!!
    Goed bezig met zijn allen.
  6. M ten Hoopen:
    5 december 2019
    Toppers! Wat zijn jullie goed bezig daar. Vergeet niet ook hard te ontspannen
  7. Luftwaffel:
    5 december 2019
    Allen, goed om te lezen welke werkzaamheden jullie uitvoeren. Hou vol want het is erg dankbaar werk!
  8. Elizabeth Praamsma:
    5 december 2019
    Geweldig om zo goed bezig te zijn. Ga zo door!
  9. Mirjam:
    6 december 2019
    Op de dag van de Sint, gaat het jullie voor de wind! Het harde werken wordt beloond en met een bezoek van de President gekroond. Fijn dat jullie zo genieten, veel liefs van de Pieten :-)